MEGJELENT:
Az Irodalom Visszavág, ÚJ FOLYAM, 10. szám, 2001/3 (2001–2002. tél)
Rozsdamarót,
csavarlazítót neki!
Kantár
Csaba: Rozsdát jövendölve
AB-ART, Start Könyvek 9., Pozsony, 2000.
A 4. oldalt már könyv nélkül tudom idézni:
„A kötetet
végtelen hálám jeléül
Desatné Andruskó Andreának ajánlom.
Tisztelettel
köszönöm a támogatást:
Bób Jánosnak, Szímő polgármesterének,
a szímői önkormányzatnak
és családomnak.
Baráti jobbomat
nyújtom
Borka Zoltánnak és Pollágh Péternek
szellemi áldozatukért.”
A vers nem
szerepel ugyan a tartalomjegyzékben, én mégis versként értelmezem, hiszen megfigyelhető
benne az ihletettség, benne van a szerelem, a magyar sors, a haza, a becsület,
minden, ami kell a 19. század magyar versolvasójának. Sajnos én túl későn kaptam
meg ezt a kötetet recenzálásra, már 2001 vége felé, így eléggé bedühödtem, amiért
Kantár Csaba nem gondolt az olvasóra is (pl. rám), amikor a baráti jobbját nyújtogatta
a szellemi áldozatért. Mert arra igenis szükség van a könyv végigolvasásához,
végtére is nem akármilyen teljesítmény igényeltetik ahhoz, hogy a 4. oldal után
valaki tovább merészkedjék mondjuk az 5. oldalig.
A szemtelenül fiatal költő első kötetével költői elképzeléseinek bemutatása
mellett feltalálóként is gazdagítani igyekszik a róla alkotandó benyomásokat:
számos alkalommal szembesíti az olvasót azzal a képességével, hogy igenis ő
találta fel a spanyolviaszt. Ezeket a majd’ minden pályakezdőnél felfedezhető,
150 éve elhasznált képvers-ötletek, vizuális költemény-gegek, merésznek gondolt
formai sokkterápiák alakjában szemlélhetjük. Amiért nagyon nem szeretjük az
ilyen kísérleteket, az inkább abból a hagyományból ered, hogy általában az első
kötet összeállításának idejére már meg szokták győzni a szerkesztők a költőjelölteket
arról, hogy nem szabad ezeket kinyomtatni. Kantár Csaba esetében elmaradt ez
a fontos lépés, így most Appollinnaire-ék, Kassákék, Nagy Lászlóék megszívták,
mert mindenki azt hiszi majd, hogy Kantár Csaba találta ki a tipografikus, kalligrafikus
képverset 2000-ben, annak minden – igen behatárolt – lehetőségével együtt. A
Parcella, a Hol itt, hol ott, az Indulatos vers Tristan Tzara kollázs-verstechnikája
szerint, az (abszentista logo mandala), a Kólamagány, a Dada dala, az Életfa,
a Mit eszünk?, a Mégis van összefüggés, a Sorok mögé rejtett gondolatok szonettje
a pénzcenzúra bosszantására és a Vendég formanyomtatvány című „művek” éppen
ezért maradjanak a feledés jótékony barlangjában – ezek az ökörködések nélkülözik
a tartalomhoz a forma: Amfora alapvető szabályszerűségeit, a dögunalmas formai
görcsölések igénytelen tartalmi semmivel vannak feltöltve, világvége-távolban
a költészettől.
Az így jócskán megvékonyodott, megfogyatkozott verseskötet már kevesebb mazochizmussal
is elfogyasztható lehet – egyszer. Ha azonban arra vállalkoznánk, hogy megkíséreljünk
képet kapni Kantár Csaba költői hitvilágáról, gondba kerülünk.
A „hagyományos” (értsd: textuálisabb) versek bátran vállalt infantilitást sugároznak
magukból. Ehhez a könnyelműséghez már sok a költő 22 esztendeje. Lehetetlen
bátorítólag és jóindulattal közelíteni egy olyan vershez, amely taszító és nevetséges
egoizmussal, dohos és korhadó korszerűtlenséggel ad utasításokat a világnak
arra nézve, hogy az hogyan viszonyuljon Kantár Csabához (pl. Az áldozathozatal
előtt való bizonytalanságról, Préda, Osztott vélemény stb.). Hiányzik az a legalapvetőbb
intellektuális fogódzkodó, ami pl. metaforává tud átlényegíteni egy konkrét,
helyét a szövegben és az olvasó irodalmi érzékenységében nem lelő, pusztán a
véletlennek, a nagyot mondani akarásnak köszönhetően létrejövő szintagmát. Igen,
a legfőbb problémának az tűnik, hogy a költőnek egyszerűen fogalma sincs arról,
hogy mit akar megírni egy versben. Ez még nem volna gond, ha „szabad ötletek
jegyzéke”-szerű önanalízissel próbálkozna, ám kifejezetten látványos és barbár
beavatkozásokkal önhitelrombolás lesz az egészből, hiszen 10 000 wattos erővel
világít az értelmező szemébe a tudatos beavatkozás a pszichoanalitikus „ülés”
menetébe, a szándékoltan beillesztett „költős” „képek”, „eszközök”, „megoldások”
suta és ellenszenvesen arrogáns beerőszakolása révén. Kantár Csaba vélhetőleg
azt gondolja, hogy bárki lehet költő, aki költő akar lenni. Pedig: aki dudás
akar lenni, pokolra kell annak menni. Ez nem egy olcsó pálya. Ennyire nem lehet
az.
A kötetben fortyogó káoszban lehetetlen kiigazodni. Lépten-nyomon felbukkanó
szürreálisnak vélt képek keverednek a tényleírások elrontott és nem hitelesen
átérzett tömörítvényeivel, nyelvi és írástechnikai, stilisztikai ízléstelenség-folyamot
eredményezve. A burjánzó képteremtő hajlam milyensége ugyanakkor azt jelzi,
Kantár a romantikusokhoz húz inkább, mintsem az avantgárdokhoz. Ha egy munkás
(a versírással megszenvedő) költő válna idővel belőle, azt javasolnám Kantár
Csabának, hogy kísérletezzen tovább az újszerű szóösszetételek működésének szabályszerűségeivel,
végezzen szövegtani tanulmányokat egy-egy ötlet tesztelésére. Így, kiismerve
a nyelvi lehetőségeket, akár izgalmas és újszerű művek születhetnének a leendő
költői műhelyben. További – állítólag tutira bejövő – javaslat: járjon gyakrabban
kocsmába a szerző (Szlovákiában legalább jó söröket lehet inni), és figyelje
(persze nem tolakodóan) az alkoholisták önkifejezési technikáját, ezt hasznosnak
érezném a Kantár-líra tulajdonságainak fejlesztéséhez. Így talán a rémisztő
mértékű jelző- és határozóhasználat is szigoríthatóvá válna a versekben. Egy
kocsmában illik a felesleges beszédet kerülni.
A kötet tehát nem hozott magával pozitív benyomásokat és optimizmust. Kérdés,
hogy miért próbált szinte tudatosan elzárkózni ennek lehetőségétől a szerző?
Ha a meghökkentés vagy a provokáció volt a célja vele, nagyon nem jött be. Ma
már igazán nehéz hitelesen provokatívnak lenni a költészetben, különösen látható
szerkesztői hajlam nélkül.
Általában az első verseskötetek 90%-ban feledhető és később megtagadott/jótékonyan
elfelejtett produktumot tartalmaznak (az irodalomtörténeti tapasztalatok szerint),
de azért a maradék 10% az esetek szerencsésebb részében fel tud mutatni valamit
a későbbi költő későbbi erényeiből. Kantár esetében nagyon kell sasolni, hogy
megjósoljuk magunknak, mi is fog majd később következni. Az tűnik majdnem biztosnak,
elég lesz néhány esztendő ahhoz, hogy a Rozsdát jövendölve kötet a költő öncenzúrája
révén a totális ignoráció áldozatává váljon.
Rádai Léna
©
Tomkiss Tamás
© www.tomkiss.hu