www.tomkiss.hu

MEGJELENT:
Az Irodalom Visszavág, ÚJ FOLYAM, 11. szám, 2002/1 (2002. tavasz–nyár)


Korai magömlés

Czifrik Balázs: Hullám, híd, háló
JAK-Kijárat, Jak-füzetek 115., Budapest, 2001.


Kíváncsi volnék, milyen megfontolás vezethette Czifrik Balázs középiskolai irodalomtanárt arra, hogy első verseskötetének borítóját mosolygó spermasejtekkel díszítse. Utánanéztem a költőnek a neten, és nicsak, éppen az IV 1. számában találtam egy érdekes írást a Köztéri mulatság című antológiáról, melyből fény derül Czifrik különös vonzódására a hímivarsejtekhez: „Csak úgy fröcsög a sperma verseiből.” (www.iv.hu/998_KritikRepi.html) Az ott elemzett versek egyébként hiánytalanul jelen vannak a debütáló kötetben is.
Úgy tűnik, nem sokat fejlődött a fiatalember azóta; legfeljebb a nála beváltnak képzelt klisék alkalmazása mellett szürkébb lett és unalmasabb, egyszersmind gyerekesebb. Illusztrálom: „Mert kell egy cica a hátsó ülésre, / tükörből pillant majd vissza a szeme, / ezerrel zúzok turbóléghűtésre, / hogy sminkje a bőrülést ne kenje be. // S ha meguntam már a parfümös nunát, / fokhagymás-rostélyos rágót veszek, / hónalját szalonnával sikálom át, / epilált bőrre törkölyt spriccelek. // Hiába pityergsz majd, te drága, / hogy a szerelem ugyan mire kell? / Mondom, te cukor nélküli spárga, / szívem veled többé nem üzletel. // Mert ámíthattál, hogy te leszel Léda, / legyél drága, én nem tamáskodom, / a kocsimban még rád gondolok néha, / és áthajtok egy nagy lapát foson.” (Mert kell egy cica) Talán erre gondolt Keresztury Tibor, amikor „érdes felületeket” emleget a fülszövegben.
Hát ilyen volna egy mai magyar(tanár) költő. Mély, magvas, korszerű és impulzív. Sok ilyen szép vers van a vékonysága ellenére is versezetektől hemzsegő JAK-füzetben.
Szellemes megoldást választott a költő! Kötetcímét a három ciklus címéből rakta össze, így nem csoda, hogy nélkülözi a vonatkoztatható értelmet. Mellesleg további bravúros megfigyelésként megállapíthatjuk, hogy pl. a Hullám c. ciklusban a költő hullája helyett vízzel kapcsolatos dolgokkal (is) találkozhatunk, míg a Híd ciklusban kancával és csődörrel, melyek között nemi híd feszül/ernyed. (Szerelmes versek? Hát, mondjuk.) A Háló című ciklusba pedig értelemszerűen azok a zsengék kerültek, amelyek nem fértek bele az első kettőbe.
Ha képesek vagyunk „kiolvasni” a Czifrik-művet, ügyvédért kiáltunk a könyv vége felé: válasszanak el ettől a családtól! Ugyanis oly mértékben bevon minket a csaja és az ő együttélésének váladékos mindennapjaiba (sőt még anya, apa és a többiek is felbukkannak), hogy inkább az aggszűz- vagy lelencgyermek-létet választanánk Czifrikék helyett. Nem lehetett volna egy szép, rózsaszín, szíves emlékkönyvet nyitni a fateréknak?
Lehet, hogy nemi identitásomból kifolyólag, de nem lehet nem észrevennem azt a nyers férfierőt, amit árasztani akar a poéta verseiből, szinte facsarja orromat az ammóniaként szúró lábszag, a másnapos, savós hónaljverejték illata, a szellentések vegyifegyver-ropogása; sejthető, hogy Czifrik eszménye a rideg, szikár, bunkó, magányos kovboj. És e szerep felvétele olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a 2001-ben megjelent verseskötet a mai napig meglehetősen visszhangtalan.
Épp ezért én is várakozó álláspontra helyezkednék. Czifrik már kétszer debütált ugyanúgy. Talán harmadjára túljut az előjátékon.
Bár a költő már 27 esztendős, ezt a könyvet én mégis korai magömlésnek minősíteném.


Rádai Léna


Czifrik Balázs (1975, Győr) Budapest.

© Tomkiss Tamás
© www.tomkiss.hu


websas.hu LINKTAR.HU